donderdag 23 augustus 2007

Helden

Het is 2002, geen idee meer welke maand, dag of tijd, als ik op tv een nieuwsuitzending zie met een schokkend bericht.

Heel Nederland is in Rep en Roer, alle nieuwsprogramma’s gaan nergens anders meer over. Ze openen allemaal met dit grote nieuws. Je kan de radio niet aanzetten of je hoort het begin liedje van het programma. Mensen op straat worden om reactie gevraagd. Wat vinden ze ervan? Ook kinderen komen aan het woord, wat vinden hun ervan? Is het te vroeg? Want ja, ze zijn nog zo jong!! En zo goed hebben ze het dus ook nooit gevolgd…Ik zit de hele avond aan het beeld gekluisterd, alle beelden die voorbij gaan. Elk programma lijkt een interview met ze gehad te hebben die dag. Zo belangrijk was het..

Het begint om 16.00 in de middag, dat weet ik nog wel als ik op de bank zit en in mijn ooghoek het nieuws zie beginnen. Het normale intro en dan:

Goede Middag, Bassie en Adriaan stoppen… Het clownsduo gaat naar ruim 40 jaar samenwerken uit elkaar. De clown en acrobaat vinden het genoeg geweest en gooien de clownneus erbij neer.

Wat volgt is in 1 minuut een reis door de carrière van het duo. Ook komen ze zelf nog even aan het woord. Ik kan wel janken!! Mijn grote idolen. Het lijkt wel of ik jarenlang alleen maar aan hun kon denken.. Ik ben naar ruim 100 shows geweest vanaf toen ik 5 jaar werd tot mijn 18e jaar. Alles heb ik gezien en gevolgd. In 2004 zouden ze groot uitpakken. In het sportcentrum Rotterdam, net nabij de Kuip. Meer dan 200 medewerkers, en alles zou uit de kast worden gehaald. Een groot afscheidsfeest van de Clown en de Acrobaat. Er waren kaartjes te koop via de grote postkantoren en al de ticketcenters. Ik heb niet voor het postkantoor gelegen om een kaartje te bemachtigen. Ik ben gewoon op een zaterdag naar het postkantoor gegaan, en gevraagd naar 2 kaartjes voor de afscheidsshow van Bassie en Adriaan. Nou ja, gewoon!

Maar toen, nog een schok.. Rtl Boulevard… Adriaan, de acrobaat van het duo Bassie en Adriaan, heeft kanker, en alle afscheidsshow gaan niet door.. LEADER! DE gehele avond staat het op tv bol van het nieuws dat Adriaan kanker heeft in zijn mond. Aad (adriaan) van toor heeft besloten te stoppen met optreden. Dit in overleg met Bassie. De laatste show wordt gegeven in pretpark Hellendoorn. ‘Willen jullie meer?, roept Adriaan. De kinderen gillen terug Jaa!!! ‘Ik zou ook nog heel lang door willen gaan, maar dit was de laatste keer, en we zingen nog één keer: Dag Vriendjes, Dag vriendinnetjes, dit was het al weer, dag vriendjes, dag vriendinnetjes tot de volgende keer maar weer’….. Adriaan verlaat gescheiden van Bassie het podium. Hij valt in de armen van zijn vrouw. Zijn altijd blijven lachen is hij even vergeten. In gezelschap van Joop van Tellingen, één van zijn beste vrienden loopt hij zijn kleedkamer in, huilend. Mijn kaartje heb ik weggegooid… Misschien dat we ooit nog 1x kunnen zingen: Hallo Vriendjes, en Vriendinnetjes, daar zijn we dan maar weer…

Geen opmerkingen: